Friday, March 23, 2007

BIG SISTER

Voor wie er nog aan zou twijfelen: het internet heeft definitief zijn intrede gedaan in de verkiezingscampagne.Meer dan 2 miljoen keer heeft iemand de afgelopen dagen op de videoclip op Youtube geklikt waarin Hillary Clinton op een groot scherm de plaats inneemt van Big Brother en door een jonge athlete met een voorhamer aan diggelen wordt geslagen. Vote different - Stem ánders is de boodschap.

De clip is een remake van de spot waarmee Apple in 1984 de aanval inzette tegen de PC-reus IBM. De analogie is duidelijk: zoals de underdog in de computerwereld met succes de toenmalige Big Brother te lijf ging zo zal Obama nu de formidabele verkiezingsmachine van de Clintons aanpakken.

Eerst was de maker een volslagen onbekende, de Obamacampagne wist nergens van. De linkse blogger Arianna Huffington kwam na enig speurwerk bij ene Phil de Vellis terecht, die toegaf dat hij de auteur is. De Vellis - op slag wereldberoemd - is werknemer bij het internetbedrijf Blue Sate Digital dat bij de Obamacampagne onder contract staat. Ik wou aantonen dat een individuele burger het verkiezingsproces kan beïnvloeden, zei de Vellis, die niet zo maar een modale internetgebruiker is maar een professional die bovendien eerder heeft meegewerkt aan politieke campagnes. De Vellis is intussen ontslagen maar de mythe van de gewone burger die in zijn eentje het politieke proces stuurt is ook weer eventjes doorprikt. Het wachten is op de volgende internethype.



Méér video: recente reportages Journaal en Terzake